TURYSTYKA

Informacje o turystyce w Polsce na Świecie

TURYŚCI KULINARNI

przez dnia 20 lutego 2017

TURYŚCI KULINARNI

Wśród turystów, dla których atrakcje kulinarne to istotny element zainteresowań, można wyróżnić kilka podgrup. W zależności od stopnia zaangażowania turysty w upodobanie kulinariami wyróżnia się 4 typy turystów [Majewski 2007, s. 18; Dominik 2009, s. 112; 2014, s. 93, Woźniczko, Jędrysiak, Orłowski 2015; s. 34-35]:

– turysta kulinarny – poszukuje specjalnie lokalnych specjałów kulinarnych i jest to główny powód wyboru miejsca na wakacje. Jedzie po to, aby próbować, smakować, poznawać odmienne kuchnie w innych regionach i krajach. Interesuje go dobre jedzenie i dobre restauracje;

– turysta zainteresowany – uważa, że dobra kuchnia jest istotnym przeżyciem na wakacjach i przyczynia się do wzrostu zadowolenia z urlopu. Chociaż możliwość ciekawych doznań kulinarnych nie jest głównym motywem wyjazdu, to kiedy nadarzy się okazja spróbowania specjałów miejscowej kuchni albo nabycia lokalnych produktów żywnościowych z takiej okazji chętnie skorzysta;

– turysta niezdecydowany – jest przekonany, ze kuchnia jest ważnym składnikiem urlopu i twierdzi, że poznawanie nowych smaków sprawia mu przyjemność. Jego deklaracje nie przekładają się na praktykę. mając okazję odwiedzić miejscową restaurację lub nabyć lokalne produkty żywnościowe, rzadko decyduje się, aby to uczynić;

– turysta niezainteresowany – nie postrzega żywności jako ważnego aspektu wyjazdów wakacyjnych, ale nie ma negatywnego nastawienia do miejscowej kuchni oraz lokalnych produktów żywnościowych.

Pasjonaci tego rodzaju ,,smacznej tematyki” są zdeklarowanymi turystami kulinarnymi, gdyż całkowicie podporządkowują posiadany przez siebie czas na doznania i przeżycia kulinarne. Z dokładnością oni planują każdą wolną chwilę w ciągu roku, aby móc uczestniczyć np. w konkretnych targach gastronomicznych lub w zwiedzaniu czasowej wystawy o tematyce kulinarnej w danym obiekcie muzealnym. Warto w tym miejscu zauważyć, że również swoje indywidualne plany wakacyjne, uzależniają od interesujących ich tematycznych atrakcji turystycznych, jak np. możliwość wzięcia udziału w danym festiwalu lub święcie kulinarnym czy tematyczny pobyt w gospodarstwie agroturystycznym, które w swojej ofercie żywieniowej daje możliwość spożywania i nauki tylko sezonowych potraw regionalnych.

Osoby uprawiające turystykę kulinarną, to typ turysty kulturowego, który wyraźnie jest zainteresowany dziedzictwem kulinarnym lub tzw. ,,smakiem regionu czy miejsca”, tzw. (ang. culinary tourist). Turystę kulinarnego można określić jako foodie w podróży (ang. foodie in travel). Taka osoba jest smakoszem (ang. gourmand, gourmet, gastronome). Poszukuje wszelkich doznań i wrażeń smakowo-zapachowych, pragnie poszerzać swoją wiedzę zarówno o surowcach, produktach żywnościowych, potrawach, jak i o ich historii powstawania, sposobach ich wytwarzania, przetwórstwa lub gotowania czy podawania oraz jest zainteresowana zakupami charakterystycznej żywności dla odwiedzanej przez nią kulinarnej destynacji turystycznej [Woźniczko, Jędrysiak, Orłowski 2015; s. 33].

Według K. Buczkowskiej [2008, s. 62], turyści kulinarni w trakcie wyjazdu wręcz oczekują i chcą mieć zapewnioną możliwość oglądania wszystkich procesów związanych produkcją oraz przygotowywaniem jedzenia lub napojów. Znaczący jest też dla nich bezpośredni udział w tych czynnościach, a także rozmawianie w wytwórcami specjałów kulinarnych oraz ich kosztowanie w miejscu, w którym są wytwarzane na co dzień lub z okazji świąt.

W rozważaniach naukowych K. Buczkowskiej [2014, s.185-186], która zajmuje się na co dzień w swojej pracy badawczej tworzeniem portretów współczesnych turystów kulturowych, w tym również turystów kulinarnych, stwierdza ona, że są to osoby, które są smakoszami i znawcami kulinariów oraz interesują się ich przygotowywaniem i znaczeniem w poszczególnych kulturach. Dlatego też podróżują, aby próbować potraw oraz poznawać tajniki ich przygotowywania i na ogół są zwolennikami ruchu slow food. W trakcie wyjazdów kulinarnych zwiedzają m.in. przemysłowe zakłady spożywcze np. produkujące czekoladę lub wódkę, lokalne przetwórnie żywności np. wytwarzające sery lub dżemy, bywają na plantacjach np. kawy lub herbaty, polach np. buraków lub kukurydzy czy w sadach owocowych, gdzie rosną np. śliwki lub czereśnie. Turyści kulinarni spędzają także dużo czasu we wszelkich miejscowych lokalach gastronomicznych i na targach żywności, które oferują lokalne surowce i produkty żywnościowe. Z podróży wracają nie tylko z kulinarnymi pamiątkami, ale także z przepisami na potrawy, które zdobyli na miejscu i chcą następnie przygotowywać we własnych domach [Buczkowska 2014, s.185-186].

K. Buczkowska-Gołąbek [2015], jako pierwsza w Polsce poświęciła cały tekst naukowy temu kim są foodies i wyodrębniła [za Stanley, Stanley 2015] spośród nich typy. W zależności od podejmowanych i preferowanych aktywności czy uszczegółowionych zainteresowań, autorka ta podzieliła je na 13 segmentów podróżników kulinarnych – (ang. culinary travels):

– podróżników przygody – (ang. adventure travelers), czyli wyjeżdżających w odległe tereny i poszukujących tam przygód kulinarnych;

– podróżników atmosfery – (ang. ambiance travelers), czyli bardziej szukających doświadczeń kulinarnych niż konkretnych potraw czy produktów żywnościowych;

– podróżników autentyczności – (ang. authentic travelers), czyli poszukujących autentycznej kuchni;

– budżetowców – (ang. budget), czyli przy podejmowaniu działań kulinarnych kierująch się głównie zasobnością portfela;

– eklektycznych – (ang. eclectic), czyli szukających szerokiej gamy ofert towarzyszących kulinariom;

– foodies smakoszy – (ang. gourmet foodies), czyli będących podróżującymi foodies z tzw. najwyższej półki klientów;

– podróżników innowatorów – (ang. innovative travelers), czyli poszukujących nowych kulinarnych pomysłów;

– lokalnych – (ang. localists), czyli skupionych na lokalnie wytwarzanych i przygotowywanych produktach żywnościowych i potrawach;

– nowicjuszy – (ang. novices), czyli turystów dopiero zaczynających kulinarną przygodę;

– konsumentów żywności organicznej – (ang. organic food consumers), czyli zainteresowanych produktami roślinnymi z upraw organicznych, które są bez pestycydów lub nawozów organicznych oraz produktami zwierzęcymi z hodowli bez antybiotyków lub hormonów wzrostu. Żywność ekologiczna nie jest genetycznie modyfikowana lub napromieniowana;

– socjalizujących podróżników kulinarnych – (ang. social food travelers), czyli nastawionych głównie na relacje przy stole;

– modnych foodies – (ang. trendy foodies), czyli podążających za kulinarnymi trendami;

– wegetarian – (ang. vegetarians), czyli szukających w swoich podróżach potraw i produktów żywnościowych, gdzie nie występuje mięso, drób, ryby i owoce morza.

Miłośników dobrej kuchni, określanych terminem foodies, zdaniem M. Tomaszewskiej-Bolałek [2015, s. 191-192] możemy podzielić na Homo Cooking, czyli tych, którzy wolą gotować i karmić innych oraz na Homo Gourmand, czyli poszukiwaczy wiedzy i nowych smaków. Niewykluczone, że jedna osoba może przynależeć jednocześnie do pierwszej, jak i do drugiej grupy smakoszy. Ta ostatnia również bardzo żywo interesuje się turystyką kulinarną we wszelkich jej aspektach. Mimo, że jest to w Polsce stosunkowo nowe zjawisko w gospodarce turystycznej, zdecydowanie rośnie liczba osób układających plan swojej podróży nie tylko z myślą o zwiedzaniu zabytków i podziwianiu piękna natury, ale także o atrakcjach kulinarnych.

Nie ma Ocen.
Proszę czekać...

Komentarze

komentarzy